Monday, January 4, 2016

Nota Menghadapi 2016


Kalau rasa tak tenang, daripada bertambah gusar, gundah gulana berbicara dan meluahkan dengan manusia, berbicaralah dengan Tuhan. Jangan sesekali lupakan Dia dalam hilai tawa dan esak tangis.
Kita beri ehsan dan ikhlas. Ehsan dan ikhlas orang lain kalau boleh dirasai, alhamdulillah. Kalau ehsan dan ikhlas yang dicari tapi rasa gusar dan sedih yang dapat; biarlah.
Selagi kita telah cuba semampunya untuk memudahkan dan menggembirakan orang lain, itu membuat kita bahagia. Tapi kalau itupun tidak cukup bagi mereka, biarlah.
Pandangan orang macam-macam. Dalam sekelip saat benda yang baik jadi buruk, benda yang buruk jadi baik. Alangkan fitnah boleh berlaku di mana-mana, inikan pula telahan salah.
Kalau sudah bertubi-tubi hati dan jiwa diasak tekanan kerana terlalu banyak persoalan, kali ini ingin dibiarkan saja. Telah cuba sedaya upaya menjalin hubungan baik sesama insan, kalau masih ada luka yang belum sembuh dan parut yang masih belum hilang, biar waktu dan keadaan menentukan. Buang saja jauh-jauh kalau perlu agar semua bisa dan perit tenggelam jauh di lubuk dasar dan tidak diketemukan lagi.
Tapi kenangan yang pernah hadir walau manis atau pahit ianya pengajaran paling berguna. Memaafkan itu mampu, melupakan itu sukar. Kunci redha maksima adalah memaafkan dan melupakan. Ini yang paling sukar nak dicapai. Tapi akan cuba semampunya.
Bila semuanya sudah dilakukan, inshaAllah yang mendatang lepas ini akan diterima dengan hati terbuka dan baik-baik saja. Walau kelihatan negatif pun, pasti pengakhiran yang baik - sekurang-kurangnya pengajaran dan pengalaman dapat mematangkan.

No comments:

Post a Comment