Monday, July 20, 2009

Dah lama tak menulis...cerita pindah rumah sewa baru..

Sekarang ni, dengan cuaca agak 'suram' ni Cardiff..sejak 2, 3 hari lepas waktu-waktu hujung minggu dilimpahi dengan rahmat hujan ...saya tak kemana-mana..menghabiskan sisa-sisa baki mengemas rumah yang dah lama tertangguh..

Alhamdulillah...tanggal 27 Jun yang lalu saya dan seorang lagi pelajar Malaysia, Kak Emilia Natasya (tutor dari UKM yang hampir 2 tahun berada di sini)..telah mendapat kunci rumah sewa baru...jarak hanya 5 min dari 'pejabat' (apa lagi panggilan yang sesuai??sekolah??)...memang terasa macam bekerja di Malaysia, datang ofis kat sini 8.30 dan balik pukul 4.30 petang...

Cerita pasal rumah sewa baru...memang right timing..kontrak dengan Victoria Hall tamat pertengahan Julai...dan saya memang kalau dapat ingin mencari rumah yang berdekatan dengan ofis...kalau di hall, jarak dari hall ke pejabat dalam 20 minit berjalan laju...penat dan termengah2 juga kadang2 bila sampai di ofis..jadi memang berhajat kalau dapat mencari student hall atau kalau lebih baik rumah yang lebih berdekatan..apatah lagi bila mula kerja2 makmal nanti, saya jangka pasti ada waktu2 akan terpaksa pulang lewat..jadi harus memikirkan untuk jangka masa panjang..

Jadi pada satu ketika kebetulan berjumpa Kak Emi untuk makan lunch bersama...Kenal Kak Emi melalui Kak Zuha dan Aiza (Aiza merupakan felo dari usm yang telah lebih setahun di sini dan merupakan ex-housemate Kak Emi)..Masa berbual2 lunch bersama tu , mendapat tahu Aiza pula yang akan berpindah ke Victoria Hall, kerana alasan sama seperti saya...semakin lama semakin tidak larat rasanya berulang alik dalam tempoh yang lama..dan tambahan lagi sekiranya nak pulang lewat..jadi rasanya perlu mencari rumah yang lebih berdekatan..lebih sesuai..Jadi masa Kak Emi bagitau dia nak survey rumah baru tu la, saya pun terus menyatakan niat untuk mencari rumah yang berdekatan..dan kami pun terus masing2 review rumah baru..rumah demi rumah...dan akhirnya rumah pertama yang kita lihat itulah yang akhirnya kami pilih.

Pandangan hadapan rumah : Pintu masuk utama



Hall



Bilik tidur beta


Dapur
Jadi alhamdulillah...sekarang ni hampir sebulan berada di rumah baru, sangat selesa dan bahagia rasanya..harap okay sampai bila2..

End.

6 comments:

  1. akak, slamat masuk umah baru, da wat house-warming party ke? hehe erm tgk dari depan umah akak cam cite harry potter pon ade, huu old style aaa

    ReplyDelete
  2. kak izan..cantiknyaa..cm besar je..yup sa i agree classic gitu..lawaa...

    ReplyDelete
  3. Sa, Thanks..blum buat lagi..memang ada plan..insyaAllah sebelum posa ni buat..kat sini kebanyakkan memang macam tu..kadang2 dari luar klasik giler..tapi kat dalam modern giler plak..hehehehe...

    ReplyDelete
  4. Hanis, Thanks...nanti Sa dengan Hanis kena datang Cardiff!

    ReplyDelete
  5. assalam...saya marina...saya nak tumpang bertanya...sewa kat sana esp area cardiff ciry, cathays,canton,riverside utk rumah 1 bilik/studio ada yg di bawah GBP350...januari 2011 ni suami saya smbng master kat RWCMD...terima kasih (chelle_marr@yahoo.com)

    ReplyDelete