Wednesday, October 27, 2010

Lagi cerita tentang TSH..

Update : Jumaat lepas, pegi hospital untuk regular check up...dr bincang pasal result darah untuk TSH (apa TSH?Telah diceritakan dalam salah satu post yang lepas2) result darah bulan Julai..untuk hypothyroidism yang saya alami....2 bulan kebelakangan okay..tapi dia kata walau macamanapun, interpretation result dari General Practise (GP) klinik yang saya dapatkan ubat dan yang buat blood test tu tak sama dengan apa yang dr di hospital. interprete.jadi dia kata sebenarnya kalau ikutkan...tak banyak sangat improve..walau secara generalnya okay...Jadi..sebelum balik , darah saya diambil untuk ujian lagi sekali..yang keputusannya ..dapat hari ini..

Seperti biasa, sejurus selepas keluar keputusan darah, secretary dr tu, Jane akan call dan bagitau result.Dapat miscalled dari Jane masa saya tengah lunch tadi..dan bila saya call dia semula..hmm...terus dia kata ...dr kata based on result darah..saya tak makan ubat betul2..ada tak saya mis makan ubat..saya pasti..saya sangat displin tentang pengambilan ubat ni, cara makan dsbnya..sebab based on beberapa bulan lepas punye keadaan dan kesan emosi yang dialami..saya tak nak menghadapi semua tu lagi..Jane kata lagi 'it's okay for you to say no..'..alamak..mesti dia kata aku nak sedapkan ati die n dr..takut kena marah ke hapa..tapi saya memang pasti..saya telah cukup displin skrg..jadi cadangannya..Jane kata dr kalau boleh tak nak tambah dose ubat..,nanti kesan lain..kalau betul2 dos skrg dah okay..mungkin kena lebih displin, makan ikut cara yang betul biar ubat tu betul2 diserap dalam badan..dos yang ada skrg dah mencukupi..Jane tanya kalau skrg atau minggu lepas2 saya ada rasa penat2..memang..memang penat emosi, fizikal..tapi takde sampai lupa nak makan ubat tu..sebab result darah tu indicate keadaan macam tu sume..

Jadi skrg ni..apa yang saya perlu buat, ialah merekod bila saya makan hormon dan calcium setiap hari..dan check darah lagi..itu cadangannya..atau apa2 nanti dr akan call lagi..takpe lah..jadikan ini rutin...alah bisa tegal biasa..!

End.

5 comments:

  1. yup yup....rekod akak....setiap hari...buat jadual...hari ni mkn pkul berapa...esok pukul berapa....tampal...then bwk jumpa dr....BUKTI tuh....and dgn rekod tuh, kita pn akan tau dan YAKIN yg kita dah buat yg terbaik...its a good practice...biar Dr tgk sket...so at least dia boleh move kpd second step la plak....saya pun utk zayyan saya buat cmtuh....then bwk jumpa peadiatrician kertas tuh...biar dia tgk sndiri ;-) all the best my dear kak izan !!!! miss you

    ReplyDelete
  2. take care Izan.. I know u can do it! I know u can beat it!! Kite selalu mendoakan dari kejauhan ini, Insya-Allah :).. Keep us posted tau!!

    Miz

    ReplyDelete
  3. salam sis...just dont be too much worried..u'll be ok i'Allah...u'll get better n better...from what i understood, its something 2 do with ur hormone...learnt that from my past experience...so keep calm...jgn pk banyak2 sgt...rest cukup2...ur body will repair itself slowly i'Allah...take a real good care out there...stay healthy...be happy :)

    - dewanKamar d'fourth -

    ReplyDelete