Friday, December 5, 2008

The late Foo Hee Boon...cancer patient


Dalam 2 hari ini, saya sedang membaca buku 'Gifts of Life - Facing Cancer' oleh mendiang Foo Hee Boon yang telah dihadiahkan oleh salah seorang kawan baik, Jarina Jani (pensyarah INOS, UMT ; sedang melanjutkan pengajian PhD di Edinburgh, Scotland dan sedang menjalankan pensampelan di Malaysia). Thanks very much Ja...so far..the book indeed very inspirational and giving me so much motivation and strength!!Mendiang Foo Hee Boon adalah merupakan seorang 'environmentalist' yang bertarung nyawa tidak sampai 2 tahun setelah mendapat tahu beliau menghidap penyakit kanser tulang pada aras 4 (aras tertinggi). Penerbitan buku tersebut adalah sebahagian besarnya adalah hasil daripada blog yang ditulis oleh beliau (http://fhbadventure.blogspot.com/) dan atas permintaan beliau blog tersebut telah dipersembahkan dalam penerbitan buku...

Pagi tadi, sementara menunggu ayahanda mengambilku pulang, saya sudah sampai ke mukasurat 36 dan satu perenggan yang sangat bermakna dan ingin saya kongsi bersama :

"Never wait for such moments to show your affection. Have you told your loved ones, your friends how much they mean to you? If you are not the "talking' type (like me), show him or her how much they mean to you..today..now"

Terasa sangat benar kata-kata di atas...macam madah pujangga Melayu..bila bersama , kita tidak menghargai..bila tiada..barulah kita benar-benar terasa kehilangan..

Terasa jiwang seketika diri ini...

1 comment:

  1. buku kak izan yg sy pinjam pun berguna laaaaaa.... sy ikut nasihat buku tu utk clearkan meja study, then jumpa buku guide writing thesis yg 4bulan cari2 xjumpa. Huahahaha. nak cari la 1copy buku tu. Best bangat!

    ReplyDelete