Sunday, June 14, 2009

Roti Canai, Carboot, Murtabak maggi dan laksa Johor

Aktiviti hari Ahad, 13 Jun yang lalu adalah ke Carboot Sales di Bessimer Road...dengan Odah (Nama sebenar Syarizan, juga dari Malaysia, panggil dia Odah sebab nama dia sama dengan saya..spontan je dia suruh panggil dia nama ni..jadi terus lekat...Odah ni baru sampai Cardiff, PhD di school yang sama dengan saya tapi Phd dalam Electronics Engineering...dia sampai lewat 2 minggu dari saya)...

Jadi on the way tu pegi ke Fresh Market atau Organic Market yang terletak betul2 berhadapan Stadium Millennium Cardiff. Fresh market ni kecik aje..dimana di sinilah sayur2an dan buah2an ditanam secara organik, di samping turut dijual makanan seperti ayam dan daging..juga makanan panas..Yang seronok kerana terdapat juga makanan panas yang halal!Jadi saya dapat la makan roti canai dengan kari kambing dan pappadam untuk sarapan!!! (Cume harga dia 'bley tahan' la..5 pound!!!!takpe la..yang penting hepi! dan kari kambing tu dapat ditapau lagi selebihnya kerana cukup untuk 2 kali makan sebenarnya!)


Roti Canai (Roti Prata), Kari Kambing dan Pappadam.
Kimi Catering...Sedap roti canai dia..tebal dan lembut..dan kari kambing...indian style le..

Sesudah itu kami sempat pegi ke kedai cina (China Supermarket di Riverside ..Riverside ni memang menjadi pilihan warga Malaysia di sini terutama yang berkeluarga kerana kemudahan kedai menjual barangan rumah serta makanan halal dan barangan makanan dari Malaysia) yang menjual kebanyakan barang2 makanan dari Malaysia...contohnya maggi (sangat penting tu...), kicap kipas udang, sos cili maggi..rempah kari, dan lain2...jadi saya dapat la beli bahan memasak untuk laksa johor...takde daun kesum, daun selasih je ada (kat sini daun tu daun basil la rupanya...)..dan seterusnya ke lagi satu carboot sales yang agak besar. di Bessimer Road..(pada pada 2 minggu sudah saya telah ke Carboot Sully bersama Kak Zu sekeluarga n Odah..jauh..jadi Kak Zu yang bawak kami)..dan kemudian ke Global Store ( di sinilah ada jual ikan kembung, ikan bawal..n sewaktu dengannya tapi yang frozen la)...dan bahan makanan dari malaysia dan makanan2 halal...jauh Global Store ni dari kediaman saya...Store dia macam makro di Malaysia...jual dalam bundle...ada jugak la barangan runcit...kalau ada kereta dan pergi ramai2..memang berbaloi membeli stok makanan berbulan2!!Tapi saya membeli juga ikan kembung, roti prata yang boleh dimakan bersama kari kambing yang ditapau tadi dan tepung perasa serbaguna...dapat la nanti untuk buat cendawan celup tepung!

Sampainya di rumah tengahari singgah di rumah Kak Zuha..hantar Maggi yang die pesan..lepak sampai lunch..Kak Zuha pun belum lunch begitu juga Didi..Jadi Kak Zuha pun kata kita makan maggi je la...saya pun cadang kita makan murtabak maggi je la!!!(Saya pernah bagitau Kak Zuha pasal murtabak maggi ni rasanya baru minggu lepas...jadi apalagi Kak Zuha pun on je la dengan murtabak maggi tu!!).Jadi masing2 dapat murtabak masing2 dari maggi yang baru diberi kepada Kak Zuha.. Jadi menu tengahari di rumah Kak Zuha; murtabak maggi, pastry onion n cheese, buah strawberry n nescafe ais Didi!Fuh..package betul tu..penuh perut..

Hehehe...dan pada waktu petangnya saya telah berjaya memasak laksa johor yang sekian lama diidamkan...Dah lama rancang nak masak tapi tunggu flatmate, Kris yang dari Singapore, sebab pernah cerite2 dengan dia pasal makanan kat m'sia dgn S'pore. Ada la sebut la pasal laksa johor..jadi masing2 excited nak makan laksa johor...plan masa tu tunggu dia abis dia punyer assessment untuk design dier (Kris ni student final year architecture)...dia kata bile dia dah pass semua..n if everything goes well, saya kata saya nak masak la laksa johor makan sama2.....celebrate dia punye result..jadi minggu lepas dia dah lulus semua..dan hari ni la kita makan laksa johor sama2!!

Dapat la jugak anta ke kak zuha n the geng di blok bersebelahan dan simpan sket untuk dibawa bekal ke 'sekolah' pada keesokan hari! (Sayangnye tak ambik pulak gambar laksa johor tu untuk dibuat kenangan!!!!)

End.

9 comments:

  1. Zila,

    Tu la....sesekali dapat makan roti canai, memang best!!

    Angin badai, Ghapur!!

    Thanks singgah!!!Sila rajin2 singgah...memang kat sini banyak betul bley jalan..tu tak masuk entertainmentnye lagi..hai...sambil PhD sambil berhibur!hahahaha...

    ReplyDelete
  2. jangan makan banyak sangat sis!
    rindu nak makan masakan sis wawawa
    nie along baru balik dari pulau dari 18-24
    esok ke pulau lagi hingga 28 wawawa
    beginilah kalo dah jadi anak laut huhuhu..
    muah muah muah!

    ReplyDelete
  3. Salam, akak kt Uni of Cardiff eh? pernal kenal x kak faezah mohd salleh..dr UTM, dia pun kt Cardiff =)

    ReplyDelete
  4. Along,
    Hehehe..okay..nak diet jugak ni konon..wahahahaha...

    ReplyDelete
  5. Maironan,

    Terima kasih singgah, akak cuba tengok profile, sebab tak kenal...jadi bley kenalkan diri sket?hehehe..

    Hmmm...kak faezah mohd salleh?dia school mana?blum kenal lagi..kalau utm biasa kalau tak engin, science or architecture...kan?kak izan kat school engineering,so kalu dia bukan school sini memang lambat lagi kot nak kenal..

    nanti bley bagi la email die ke,

    ReplyDelete
  6. izan, lama tak dgr cite.. well, tunjuk kat Dina blog Izan, jadi contoh utk dia rajin berblog.. kami encourage dia berblog: dina.azhan.com .. anyway.. seronok dgr cite izan kat blog ni.. tapi yg michael jackson tu blom habis baca lagi...

    ReplyDelete
  7. kak izan,

    panggil je sy mai. kak faezah tutor sy time kt utm dulu, dulu undergrad dia kt upm. skng ni kak faezah dlm bdg biotech jgk, plant tissue culture klau xsilap. she's very youg because direct to PhD, just one year older dr sy, 25 yrs old.

    sy skng pun kt umt. ape2 pun good luck to kak izan yer! wat research elok2 =)

    ReplyDelete