Monday, April 12, 2010

Sementara menunggu subuh...

Hajat di hati nak tido, rehat..selepas meletakkan status di fb..menyatakan selamat tiba di bumi Cardiff..setibanya di rumah, sempat makan nasi ada lauk yang ditinggalkan oleh Kak Emi housemate tercinta..jadi 'kucing' di awal pagi..kerana perut berkeroncong minta diisi...walau sebelum bergerak dari Heathrow Airport telah makan Filet O-Fish Burger McD yang dibeli di KLIA..maka sambil menyemak dan mengosongkan inbox email yahoo yang sudah mencecah 450++ walau hanya ditinggalkan 2 hari..

Sekarang sudah masuk musim spring - musim bunga..waktu siang panjang...masuknya subuh mengikut Islamic Finder di Cardiff ini adalah pada jam 4.32 pagi..alang2 jam sekrg ni menunjukkan pkl 3.45 pagi..mata juga tidak mengantuk...sudah puas tidur di dalam kapal terbang dan dalam bas semasa dalam perjalanan pulang tadi.atau adakah kerana waktu malaysia sekarang adalah siang??Jet Lag???Jadi sementara menunggu subuh..saya nukilkan catatan ini..

Seluruh ahli keluarga menghantar di KLIA pagi tadi..Baba, Mama,Along, Abg Pija, Angah, Ijat dan Jue, Isham, dan anak2 saudara Jay, Syaf n Bie..hanya Zue (kakak ipar - isteri Along tidak dapat turut menghantar kerana masih berpantang di Kedah)..flight dijadualkan pada pkl 10 pagi...sampai2 di KLIA memang barisan sangat panjang...hanya tiba di kaunter check in pada jam 8.20!fuh..sipi..

Saya hampir2 tidak dapat menaiki flight pada jam 10 pagi tadi..kerana dimaklumkan oleh pegawai di kaunter bahawa penerbangan dengan pesawat MAS ke London pada pkl 10 pagi ini penuh!Hmm???Saya tidak berapa faham pada mulanya.over capacity katanya..macamane boleh terjadi hal sedemikian??.bagaimana dengan keadaan sedemikian???Saya membayangkan penumpang tiada langsung tempat duduk??Atau bagaimana??juga pegawai berkenaan tidak begitu pasti penerangan yang bagaimana..beliau menyatakan bahawa MAS memaklumkan dan memberi tawaran kepada semua penumpang ke London yang mendaftar terkemudian untuk menaiki pesawat pada sebelah malam, dengan gantirugi wang dan hotel untuk menginap sementara menunggu pesawat kemudian...Hmm..

Apakah hikmah yang tersirat??Namun alhamdulillah...pegawai yang berkenaan cuba untuk mendapatkan satu tempat duduk untuk saya..dan .alhamdulillah..betul2 tinggal satu seat yang tinggal..rezeki Allah katanya...dan saya dapat menaiki pesawat pada waktu yang ditetapkan...Kalau ikutkan hati, memang berat kaki mahu melangkah pergi...kelewatan beberapa jam boleh juga mengubat rasa sebak di hati..namun, kalau makin ditangguh, semakin sebak rasanya...sementalah saya juga telah membeli tiket bas pulang ke Cardiff dari Heathrow..jadi sekiranya mahu menukar waktu bas adalah sangat suntuk..dan bimbang juga tiada kekosongan dalam waktu2 singkat ini..Jadi, mendapat tempat yang hanya tinggal satu itu...mungkin memberi saya satu pengajaran bernilai...dan beringat..Allah maha pengasih dan penyayang!Berat beg yang mencecah 27 kg juga tidak dikenakan sebarang bayaran tambahan!Alhamdulillah.

Perasaan sebak, sedih dan terharu untuk berlepas ke UK pada kali adalah berganda2 sedihnya..saat bersalaman dengan kedua orang tua, Baba n Mama adalah saat paling sukar..saat bersama mereka pada waktu 5 minggu yang singkat ini memberi pelbagai rasa..keinsafan untuk menjaga mereka bertambah2..dengan keadaan Baba yang baru sedikit pulih dari serangan angin ahmar..dan kesihatan Mama yang tidak berapa sihat.dek kerana diabetes yang dihadapi...tidak boleh terlalu penat....juga ketika bersalaman dengan abang sulung Along yang mengalami kematian anak sulung dalam kandungan 7 bulan, difikirkan kembali..pelbagai dugaan pada 4 bulan kebelakangan sebelum saya pulang bercuti di Malaysia ini..saya kira sepanjang 5 minggu ini...berjumpa sanak saudara dan rakan2..saya mendapat ketenangan sepertimana yang diharapkan...insyaAllah..

Okay..ada lagi 10 mins..apa lagi??sebilangan kawan2 mengetahui bahawa Mama akan menjalani pembedahan membuang selaput mata yang pada asalnya dijadualkan pada 15 April..telah ditangguhkan pada 16 September...banyak pertimbangan telah dilakukan.kerana sekiranya diteruskan pada tarikh asal yang berkenaan...situasi tidak sesuai...memang orang kata ini adalah pembedahan biasa, pembedahan kecil...namun dengan keadaan Mama yang menjaga Baba...dan keadaan selepas pembedahan yang menuntut rehat yang cukup...saya sangat sedih ketika2 mula2 diberitahu tentang ini...malahan saya turut2 berkira2 untuk melewatkan tarikh balik ke Cardiff.Sekurang2nya saya dapat menjaga Mama di wad..dan menguruskan Baba serta rumah serba sedikir...Memang adik2 Ijat n Isham menenangkan ...dengan memberitau mereka ada untuk menjaga..sepertimana amanah sebelum ini..namun...hati..tidak dapat tidak..terkesan..Namun setelah berjumpa semula Dr...Dr menyatakan tarikh baru tersebut dengan jaminan tiada apa2 yang berlaku sekiranya pembedahan ini ditangguhkan sehingga tarikh itu....

Dan betul kata kawan2 yang pulang bercuti...memang saya tidak langsung 'menyentuh' hal2 pembelajaran saya..kalau ada masa sekalipun..memang tiada mood dan semangat untuk menelaah..dek waktu yang ada dihabiskan, semaksima mungkin bersama ayah bonda dan keluarga tercinta..apa yang saya buat hanya menyemak email...sekurang2nya tau 'cerita' di pejabat..

Saya berdoa keadaan Baba beransur baik...begitu juga Mama yang telah cukup penat setelah menguruskan perkahwinan Along n Ijat..bayangkan dengan keadaan Baba yang tidak mengizinkan untuk membuat kerja2 urusan perkahwinan..maka segalanya terletak di bahu Mama..alhamdulillah..kaki Mama yang bengkak sebelum dan semasa perkahwinan telah baik...mudah2an Mama mendapat kesihatan yang berlipat ganda..

Kepada Along, Zue, Abg Pija, Angah, Ijat, Jue, Isham...thanks and sorry very2 much for e'thing..bila berjauhan dan saat2 nak berpisah..baru hargai erti bersama...harap bersabar dengan sikap degil Joy/Ude yang kadang2 buat semua geram...luv all of you.very2 much!

Semasa di dalam kapal terbang air mata saya tidak berhenti2 mengalir..sehingga pramugari memberi saya tisu untuk mengesat air mata yang tidak berhenti2 mengalir hampir setiap jam...juga pasangan 'mat saleh' yang duduk di sebelah saya..terkenangkan ahli keluarga yang menghantar di KLIA...melihat keadaan Baba yang berkerusi roda kerana tidak kuat berjalan..dan wajah redup dan seribu kepenatan Mama...dan ahli keluarga lain..dan membayangkan keadaan2 yang akan dilalui...hati ini tidak tertahan...Walaupun cuba meredakan perasaan dengan menonton 1,2 filem dan bermain games Tetris yang menjadi kegemaran..sambil...air mata mengalir lagi..hal berkenaan ibu bapa memang sangat memberi kesan...akhirnya saya cuba untuk tidur, dan tidur, dan tidur..



Chocolate ferrero rocher yang sempat diberi oleh Adik bongsu, Isham aka Adik semasa bersalam di KLIA..thanks Dik...tertera ucapan 'Good Luck', 'Best Wishes'. 'Thank You', 'Smile', 'Happy Birthday'..bersama patung Bear yang sangat comel...all wordings are in package..tak dapat nak luah...hadiah telah mengungkapkan segalanya..Thanks Dik..pls take great care of Baba n Mama..all the best in e'thing..luv yer always..

Tapi sepertimana ramai yang menyatakan kepada saya..dugaan akan bertambah dalam kita berjihad dalam belajar..dan di perantauan..bila difikirkan, memang...semakin banyak perkara2 yang berlaku apabila kita berada jauh dari keluarga..semuanya untuk menguji..sekuat mana ketabahan dan kekuatan..semuanya itu adalah pengalaman untuk mengajar erti kematangan...semoga hati ini semakin tabah..Saya akan terus berdoa...seluruh ahli keluarga diberi kesihatan terbaik..rezki dan kesejahteraan dunia akhirat...dan moga2 fasa ini akan menjadikan saya lebih bersemangat untuk melaksanakan tanggungjawab di perantauan ini untuk keluarga, UMT, negara dan anak bangsa!Secepat dan secemerlang mungkin!







4 comments:

  1. kak izan, sebab bila fara baca entry kak izan ni. tabah yek kak izan.kuatkan hati dan semangat. Allah itu Maha Penyayang dan Maha Mengasihani. Semoga baba dan mama kak izan diberikan kesihatan yang baik dan dipermudahkan segalanya buat kak izan. Muwash!!

    ReplyDelete
  2. tiba2 saya homesick :(

    ReplyDelete
  3. pg2 lagi da sedih bc entry niih...huhuhu....tabah ekkk...itu jer yg mampu azmina ckp...if i'm in your shoes, xtau la saya mcmmana...azmina doakan kak izan...

    ReplyDelete
  4. Fara : Itulah dia..Amin.Thanks dear
    Zila : Jangan dulu...bertahan...kalau boleh call family setiap minggu, call la diorang...itu je yang mampu kita buat..sambil berdoa
    Azmina : Jangan sedih..kak izan pun dah tak sedih dah...atas udara je...tiba darat dah okay.mudah2an...Thanks..kak izan pun selalu doakan Azmina...thanks for your support and comforts!

    ReplyDelete