Friday, April 23, 2010

6 months check up

Ni baru saja balik dari pemeriksaan 6 bulan skali di Velindre Hospital..jumpa lagi dengan Dr Laura Moss tu..tarikh asal ditangguhkan kerana saya berada di malaysia waktu itu...dan keputusannya???Sebab dah biasa dah dengan fluctuate result paras tiroksin ni...ada masa tinggi sangat, ada masa rendah sangat..jadi macam takde perasaan je dah... jadi result darah bulan 2 haritu di  General Practise (GP) agak rendah...jadi skrg ni dr kata nak tinggikan sikit dos ubat..kalau tak dia takut saya tak mampu nak cope dengan bebanan aktiviti seharian..hmmm...sigh..

Apa2 yang terbaik lah dr...saya tak mampu nak kontrol tinggi rendah paras tiroksin tu..ubat makan...semua saya jaga..risau kalau ada apa2 yang tak okay..akan jadi gangguan sepanjang belajar ni nanti....nikmat sakit sebab kita akan menghargai nikmat sihat...nak kata boring...baru 8 tahun..orang lain lagi bertahun2...sama je dengan sakit darah tinggi Baba dan diabetes Mama...dan orang lain yang sakit lagi teruk...mereka pun bergantung dengan ubat seumur hidup..apa yang saya hadapi ni takde apa sebenarnya... 

Dr cume suruh consider kalau ada apa2 aktiviti berat2 yang agak2 meletihkan, jangan paksa..dan memang...bila balik Malaysia 5 minggu..saya takde la berjalan kaki jauh macam di sini..jadi apabila tiba2 berjalan kaki ke mana2 semula..muscle shocked..so...muscle cramp menjadi2..

Jadi hari ini seperti biasa..ambil darah untuk check lagi paras darah sekarang..cuma hari ini rasa agak letih. kerana saya telah bersetuju agar darah saya turut diambil bagi tujuan salah satu daripada sampel kajian sejarah pesakit tiroid..untuk tujuan kajian mencari kaedah rawatan lebih baik dan sesuai...nak kaji dna lah , kandungan apa2 ntah lagi ..jadi jumlah darah yang diambil ada kira2 3 kali ganda dari jumlah biasa...macam mana tak rasa nak pitam..pagi2 sebelum ke hospital hanya sempat minum air vitamin..memang ada sikit rasa berpinar2...rasa nak tertido2 pun ada...Jadi dalam bas perjalanan pulang dari hospital yang memakan masa 20 minit, memang saya sempat terlelap sekejap..

Lepas ini juga mungkin saya berkira2 nak pergi menyertai support group seperti yang dicadangkan dr. sejak dari pertemuan pertama lagi....kumpulan khas bagi pesakit seperti saya...bagus jugak ni.....pada pertemuan kali ini, Dr Moss tu sebut lagi kalau ada kelapangan, pergi la ikut..pergi sekurang2nya tengok macana...mungkin saya akan akan pergi sekurang2nya mengisi waktu, menambah kenalan, berkongsi rasa  dan pengalaman yang sama..

Satu perkara yang menarik pada kali ini...saya mendapati adanya 'Prayer Room' di Velindre Hospital ni..untuk apa2penganut agama menjalankan aktiviti keagamaan masing2..mungkin sebab hospital...sebab tu disediakan Prayer room atau lebih dikenali amnya disini sebagai 'Quiet Room'..alhamdulillah..kemudahan Allah kurniakan di mana2...kita je yang kena tentukan kita nak bersyukur bagaimana..

Perjalanan balik dari hospital tadi.. saya sempat singgah ke salah satu kedai buku kegemaran...yang kebetulan sale gile2!!tengah nak clearance sale..dapat beli 2 buku quotations yang saya suka kumpul,  1 buku cara hidup sihat (leaving organically) yang siap ada resepi masakan2 sihat tapi nampak best. hehehe dan satu novel dari pengarang kegemaran Nicholas Sparks, semuanya dengan hanya £2.46!! Lepas tu singgah pula ke Sainsbury, beli bahan2 untuk buat kek carrot walnut dan soto untuk besok!Time for therapy!

End.

3 comments:

  1. kak izannn..hopefully eviting will goes smoothly feeling like joining u over there.. boleh makan masakan kak izan yng best tuuu..

    ReplyDelete
  2. Hanis : Ha...next daynya terus buat soto dengan kek carrot walnut.dengan goreng pisang!pesta makan tak berenti sampai ahad!!Meh datang sini cepat!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. :)
    this entry made me smile

    ReplyDelete